Mina böcker och läsvanor

Jag fick en intressant kommentar för ett tag sedan, en fråga om jag läser böckerna eller om jag "bara" samlar dem. Jag läser dom, är svaret. Eller försöker läsa dom. Sedan finns det ju givetvis böcker som jag bara köpt för omslaget eller böcker jag fått av andra till min samling, men min ambition är alltid att läsa det jag köper.

Mina läsvanor är lite varierande, minst sagt. Ibland kan det gå månader när jag inte ids läsa ett ord. Men under mina aktiva läsperioder så har jag minst 2 böcker på gång, ibland 3 stycken. Det brukar vara en roman och en mer faktabaserad bok som jag varierar mellan. Känner jag inte för det ena boken då läser jag i den andra boken. Eller tredje boken.

Om en bok är tråkig eller helt enkelt otroligt dålig, då brukar jag strunta i att läsa färdigt den. Antingen sparar jag boken till ett senare försök eller så hamnar den utan pardon i loppiskartongen. Är det en riktigt dålig bok, då hamnar den i pappersinsamlingen. Jag tycker att det är meningslöst att slösa bort dyrbar lästid genom att tvinga sig igenom en bok.

Foto © AL / Book Cover Lover

1 kommentar:

  1. Känner igen dina vanor. Är också periodläsare. Men jag har nästan slutat köpa böcker. Lånar på bibblan sen det öppnade en filial bara 5 min från min bostad. Faktaböcker kan jag dock köpa. Pockets lämnar jag vidare till bokbytarhyllan på jobbet.

    SvaraRadera